Körfez’in aldığı her 10 organik yumurtadan 7’si Türkiye’den gidiyor

Türkiye, organik ürünlerde dünya pazarında en güçlü oyunculardan biri haline geldi. Organik Ürün Üreticileri ve Sanayicileri Derneği (ORGÜDER) Yönetim Kurulu Başkanı Muharrem Doğan, Türkiye’nin organik ürünlerdeki ihracatının 2024 sonunda 1 milyar avroyu geçtiğini duyurdu.
Doğan, bunun yarısını organik gıda, yarısını da organik tekstil ürünlerinin oluşturduğunu belirterek, “Organik tekstilde de çok güçlü bir ülkeyiz. Pamuktan ipliğe, kumaştan elbiseye kadar bütün aşamalarda Türkiye dünya pazarında söz sahibi” ifadelerini kullandı.

270 ÜRÜN, 2 MİLYON TON ÜRETİM

Türkiye’nin organik üretim hikâyesinin 1986 yılında 16 ürünle başladığını hatırlatan Doğan, bugün 270’in üzerinde organik ürünle yolculuğun devam ettiğini söyledi. Yıllık üretimin 2 milyon ton seviyesinde olduğunu belirten Doğan, “Ürettiğimizin yüzde 85’ini ihraç ediyoruz. Cari açığa pozitif katkı sağlayan çok ciddi bir sektörüz” dedi.

İHRACATIN YARISI GIDA, YARISI TEKSTİL

Doğan, ihracatın dağılımına ilişkin şu bilgileri verdi: “2024 itibarıyla organik ürün ihracatımız 1 milyar avronun üzerinde. Bunun yaklaşık 500 milyon avrosu organik gıda ürünleri, 500 milyon avrosu da organik tekstil. Avrupa’ya daha çok taze ve kuru meyve-sebze, tahıl gönderiyoruz. Amerika’ya ise yağlı tohum, hububat ve bakliyat ağırlıklı ürünler ihraç ediyoruz. Türkiye özellikle incir, kayısı, üzüm ve fındık gibi organik ürünlerde dünyada lider ülkelerden biri. Asıl katma değer markalı ürün ihracatında. Biz nohudu, mercimeği gönderiyoruz ama paketlenip yabancı markaların etiketiyle raflara çıkıyor. Asıl kazanç burada kayboluyor. Türk firmalarını markalı ürün ihracatına yönlendirmeye çalışıyoruz.”

KÖRFEZ PAZARINA TÜRK YUMURTASI DAMGA VURDU

Türkiye’nin organik ürün ihracatında son dönemdeki en dikkat çekici gelişme Körfez ülkelerinde yaşandı. Muharrem Doğan, Körfez pazarında satılan organik yumurtaların yüzde 70’inin Türkiye menşeli olduğunu belirtti:

“2016’dan sonra pazara girdik. Fransız ve İtalyan üreticilerin hâkimiyetini kırdık. Bugün Körfez ülkelerine gittiğinizde marketlerde satılan her 10 organik yumurtanın 7’si Türkiye’den gidiyor.”

DOĞAL İLE ORGANİK ARASINDAKİ FARK

Doğan, vatandaşların organik ürün konusunda bilinçlenmesi gerektiğini vurgulayarak şu uyarıları yaptı: “Bir ürünün üzerinde ‘doğal’, ‘köy’ ya da ‘çiftlik’ yazması onun organik olduğu anlamına gelmez. Organik ürünü anlamanın üç yolu vardır: Tarım ve Orman Bakanlığı’nın organik tarım logosu, sertifika kuruluşunun logosu ve organik sertifika numarası. Bu numara ürünün pasaportudur. Sertifikasız ürün organik diye satılamaz.”

You May Have Missed